|
||||||||
Begin jaren ’60 was instrumentale rock’n’roll-muziek zeer populair in de hitparades en op de radiostations, vooral in Groot-Brittannië, maar enkele van die nummers klommen eveneens op het Europese vasteland in de hitlijsten. Het Britse retroplatenlabel ‘Jasmine Records’ heeft nu een uniek compilatiealbum uitgebracht met de A- en B-zijden van de singles die werden uitgebracht door twee van die succesvolle instrumentale groepen. De eerste formatie ‘The Piltdown Men’ was enkel actief als Amerikaanse studiogroep in Hollywood, Californië. De stuwende krachten achter dit project waren muzikant, songschrijver en producer Ed Cobb en pianist Lincoln Mayorga van ‘The Four Preps’ die samen de meeste nummers voor ‘The Piltdown Men‘ hebben geschreven. Hun muziek werd echter voornamelijk gekenmerkt door de twee samenspelende saxofonen die de sound van de groep bepaalden. Scott Gordon en Jackie Kelso waren de twee saxofonisten van de enkel uit blanke muzikanten samengestelde ‘Piltdown Men’, terwijl Bob Bain op gitaar, Tommy Tedesco op basgitaar en Alan Brenmanen op drums die pianist Lincoln Mayorga bij de studio-opname begeleidden. Hun grootste successen waren “Brontosaurus Stomp” in 1960, “MacDonald’s Cave” dat gebaseerd was op de traditional “Old MacDonald Had A Farm”, “Piltdown Rides Again” (zie 1e video) en “Goodnight Mrs. Flintstone”. De andere Amerikaanse formatie die wist te scoren met hun instrumentale nummers was ‘B. Bumble And The Stingers’ die vooral bekend werden met de swingende tracks “Nut Rocker” (zie 2e video) dat op de eerste plaats in de Britse hitlijst belandde en “Bumble Boogie” waarmee de 21e plaats in de Amerikaanse charts werd bereikt. Al de nummers van die groep werden in de studio door Afro-Amerikaanse sessiemuzikanten uit Louisiana ingespeeld. Maar toen de vraag naar optredens begon te komen werd er een echte band opgericht rond gitarist R.C. Gamble die zich verschuilde achter het pseudoniem ‘Billy Bumble’. Het handelsmerk van ‘B. Bumble And The Stingers’ was hun bewerking van klassieke muziek naar swingende rock’n’roll-deuntjes. Zo werd een stuk uit Tchaikovsky’s ‘Notenkraker Suite’ uiteindelijk het nummer “Nut Rocker” en Gioachino Rossini’s ‘William Tell Ouverture’ transformeerde naar “Apple Knocker” (‘The Piltdown Men’ hadden dit nummer in 1960 ook al opgenomen onder de titel “Piltdown Rides Again”) en ‘Morning Mood’ uit ‘Peer Gynt’ van Grieg werd in hun versie “Dawn Cracker”. (valsam)
|
||||||||
|
||||||||
|